2011/2012 O EWALUACJI DLA RODZICÓW - WNIOSKI
Zbadana została współpraca z rodzicami, z organizacjami i instytucjami, uczestnictwo
i inicjowanie projektów edukacyjnych oraz promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Współpraca z rodzicami:
- szkoła organizuje comiesięczne spotkania z rodzicami, na których informuje
o osiągnięciach i problemach, uwzględnia opinie i uwagi rodziców, konsultuje plany
i przedsięwzięcia. Główną tematyką zebrań są wyniki w nauce i zachowanie uczniów, plany działań pozalekcyjnych, bieżące problemy w zespołach klasowych oraz pogadanki wychowawcze.
- Ustalono, że niezadowalająca jest frekwencja rodziców, zwłaszcza tych, których dzieci sprawiają problemy wychowawcze i mają trudności w nauce, mimo licznych działań motywujących – urozmaicone formy spotkań, zaproszenia pisemne na spotkania, rozmowy telefoniczne.
W zakresie współpracy z instytucjami i organizacjami szkoła jest placówką aktywną i otwartą na środowisko lokalne. Współpracuje regularnie z Poradnią PP, Strażą Pożarną, OPS, PCK
i LOP oraz Policją. Korzysta z działalności szkoleniowej tych placówek oraz różnych form pomocy rodzinom potrzebujących uczniów. Organizuje spotkania z przedstawicielami instytucji, zbiórki żywności i darów, konkursy, festyny, szkolenia. W szczególnych przypadkach zwraca się o pomoc do kuratorów sądowych oraz Wydziału Rodzinnego Sądu Rejonowego we Wrześni.
W tym roku szkolnym Zespół Szkół uczestniczył w projektach zewnętrznych: „Zagrajmy
o sukces” i „Specjalistyczne zajęcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się oraz
dla uczniów zdolnych”. W ramach projektów uczniowie odbywali liczne zajęcia pozalekcyjne, uczestniczyli w wyjazdach i zajęciach sportowych, rewalidacyjnych, korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych. Szkoła i uczniowie pozyskali sponsorowany przez fundusze unijne sprzęt i pomoce naukowe. Ponadto realizowane były projekty wewnątrzszkolne w Gimnazjum,
Promocja szkoły: udział uczniów w konkursach i olimpiadach, prezentacje projektów edukacyjnych, artykuły w prasie lokalnej, funkcjonowanie strony szkolnej w Internecie.
WYMAGANIE 3.2 Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów.
Informacje o losach absolwentów są systematycznie gromadzone i aktualizowane, służą głownie rozeznaniu w możliwościach naszych uczniów, określeniu preferowanych przez nich placówek ponadgimnazjalnych, zorganizowaniu kontaktu między uczniami klasy III Gimnazjum a starszymi kolegami uczącymi się w danej szkole.
Na ogół absolwenci Gimnazjum dostają się do szkół pierwszego wyboru. Świadczy to o właściwym określeniu swoich możliwości przez uczniów, czyli skuteczności działań
z zakresu preorientacji zawodowej. Byli uczniowie ZS utrzymują kontakt z młodszymi kolegami oraz z nauczycielami, odwiedzają placówkę, dzielą się swoimi wrażeniami
z nowych szkół i uczestniczą w zajęciach preorientacji zawodowej.
WYMAGANIE 3.3.Promowana jest wartość edukacji.
Szkoła prezentuje i upowszechnia informacje o swoich działaniach w formie strony internetowej oraz artykułów w prasie lokalnej. Przekazywane są wyniki konkursów, informacje o osiągnięciach i sukcesach naukowych i sportowych, o działaniach edukacyjnych i integracyjnych.
WYMAGANIE 3.4. Rodzice są partnerami szkoły.
Szkoła pozyskuje opinie rodziców na temat pracy w formie wniosków ze spotkań klasowych oraz bezpośrednich, indywidualnych kontaktów rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotowymi i dyrektorem. Ze względu na niewielką liczebność uczniów możliwe jest otwarte działanie - dostępność nauczycieli i dyrektora w każdej sytuacji niepokojącej rodzica. Poza bezpośrednimi kontaktami rodzice wykorzystują możliwość kontaktów telefonicznych, sms, za pośrednictwem Internetu.
Z przeprowadzonych badań wynika, że rodzice biorą udział w życiu klas nauczania wczesnoszkolnego: pomagają w organizacji imprez i wyjazdów oraz w opiece nad uczniami, sponsorują nagrody. W klasach starszych stopniowo oddają inicjatywę dzieciom, okazjonalnie oferując wsparcie.
Szkoła wspomaga rodziców w wychowaniu dzieci poprzez doradztwo edukacyjne, pogadanki wychowawcze i prelekcje dotyczące ważnych aspektów życia uczniów (profilaktyka uzależnień, agresja, sekty, itp.). ponadto duży nacisk kładzie się na kontakty indywidualne.
WNIOSKI
- Uaktywnienie Rady Rodziców.
- Motywowanie rodziców do aktywnej współpracy.
- Podejmowanie działań nakłaniających rodziców do uczestnictwa w dialogu na temat funkcjonowania szkoły.
Zbadana została współpraca z rodzicami, z organizacjami i instytucjami, uczestnictwo
i inicjowanie projektów edukacyjnych oraz promowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Współpraca z rodzicami:
- szkoła organizuje comiesięczne spotkania z rodzicami, na których informuje
o osiągnięciach i problemach, uwzględnia opinie i uwagi rodziców, konsultuje plany
i przedsięwzięcia. Główną tematyką zebrań są wyniki w nauce i zachowanie uczniów, plany działań pozalekcyjnych, bieżące problemy w zespołach klasowych oraz pogadanki wychowawcze.
- Ustalono, że niezadowalająca jest frekwencja rodziców, zwłaszcza tych, których dzieci sprawiają problemy wychowawcze i mają trudności w nauce, mimo licznych działań motywujących – urozmaicone formy spotkań, zaproszenia pisemne na spotkania, rozmowy telefoniczne.
W zakresie współpracy z instytucjami i organizacjami szkoła jest placówką aktywną i otwartą na środowisko lokalne. Współpracuje regularnie z Poradnią PP, Strażą Pożarną, OPS, PCK
i LOP oraz Policją. Korzysta z działalności szkoleniowej tych placówek oraz różnych form pomocy rodzinom potrzebujących uczniów. Organizuje spotkania z przedstawicielami instytucji, zbiórki żywności i darów, konkursy, festyny, szkolenia. W szczególnych przypadkach zwraca się o pomoc do kuratorów sądowych oraz Wydziału Rodzinnego Sądu Rejonowego we Wrześni.
W tym roku szkolnym Zespół Szkół uczestniczył w projektach zewnętrznych: „Zagrajmy
o sukces” i „Specjalistyczne zajęcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się oraz
dla uczniów zdolnych”. W ramach projektów uczniowie odbywali liczne zajęcia pozalekcyjne, uczestniczyli w wyjazdach i zajęciach sportowych, rewalidacyjnych, korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych. Szkoła i uczniowie pozyskali sponsorowany przez fundusze unijne sprzęt i pomoce naukowe. Ponadto realizowane były projekty wewnątrzszkolne w Gimnazjum,
Promocja szkoły: udział uczniów w konkursach i olimpiadach, prezentacje projektów edukacyjnych, artykuły w prasie lokalnej, funkcjonowanie strony szkolnej w Internecie.
WYMAGANIE 3.2 Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów.
Informacje o losach absolwentów są systematycznie gromadzone i aktualizowane, służą głownie rozeznaniu w możliwościach naszych uczniów, określeniu preferowanych przez nich placówek ponadgimnazjalnych, zorganizowaniu kontaktu między uczniami klasy III Gimnazjum a starszymi kolegami uczącymi się w danej szkole.
Na ogół absolwenci Gimnazjum dostają się do szkół pierwszego wyboru. Świadczy to o właściwym określeniu swoich możliwości przez uczniów, czyli skuteczności działań
z zakresu preorientacji zawodowej. Byli uczniowie ZS utrzymują kontakt z młodszymi kolegami oraz z nauczycielami, odwiedzają placówkę, dzielą się swoimi wrażeniami
z nowych szkół i uczestniczą w zajęciach preorientacji zawodowej.
WYMAGANIE 3.3.Promowana jest wartość edukacji.
Szkoła prezentuje i upowszechnia informacje o swoich działaniach w formie strony internetowej oraz artykułów w prasie lokalnej. Przekazywane są wyniki konkursów, informacje o osiągnięciach i sukcesach naukowych i sportowych, o działaniach edukacyjnych i integracyjnych.
WYMAGANIE 3.4. Rodzice są partnerami szkoły.
Szkoła pozyskuje opinie rodziców na temat pracy w formie wniosków ze spotkań klasowych oraz bezpośrednich, indywidualnych kontaktów rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotowymi i dyrektorem. Ze względu na niewielką liczebność uczniów możliwe jest otwarte działanie - dostępność nauczycieli i dyrektora w każdej sytuacji niepokojącej rodzica. Poza bezpośrednimi kontaktami rodzice wykorzystują możliwość kontaktów telefonicznych, sms, za pośrednictwem Internetu.
Z przeprowadzonych badań wynika, że rodzice biorą udział w życiu klas nauczania wczesnoszkolnego: pomagają w organizacji imprez i wyjazdów oraz w opiece nad uczniami, sponsorują nagrody. W klasach starszych stopniowo oddają inicjatywę dzieciom, okazjonalnie oferując wsparcie.
Szkoła wspomaga rodziców w wychowaniu dzieci poprzez doradztwo edukacyjne, pogadanki wychowawcze i prelekcje dotyczące ważnych aspektów życia uczniów (profilaktyka uzależnień, agresja, sekty, itp.). ponadto duży nacisk kładzie się na kontakty indywidualne.
WNIOSKI
- Uaktywnienie Rady Rodziców.
- Motywowanie rodziców do aktywnej współpracy.
- Podejmowanie działań nakłaniających rodziców do uczestnictwa w dialogu na temat funkcjonowania szkoły.